el poble de les botigues online Castelserás


S'ha de ser emprenedor com aquest poble de Castelserás que va apostar a poc a poc per crear negocis online que els han fet estar al punt de mira de molts models econòmics de desenvolupament.

Castelserás , un municipi de Terol del Baix Aragó d'uns 800 habitants . No hi ha estació de tren ( n'hi va haver, com testimonia un antic mur de l'edifici que encara es manté en peu) ni d'autobusos . I només dues botigues físiques : una merceria i una altra d'alimentació . Res nou, doncs succeeix en molts pobles d'Espanya. Però si es comptabilitzen els negocis on line del municipi es necessiten més de dues mans .D'allí és, per exemple , Ricardo Lop , el venedor de ganivets més reeixit de la Xarxa gràcies a la seva pàgina Acers d'Hispània i el que sens dubte ha estat , segons reconeixen altres emprenedors on line del poble , el germen d'aquesta febre pels negocis virtuals . A Ricardo , que únicament compta amb l'EGB , no li va fer falta cap màster ni curs especialitzat per entendre que de portes enfora del seu magatzem tot era mercat : el mateix donava vendre a Conca que a Madagascar .
Va ser el primer a crear un negoci en línia en el poble , corria l'any 1999 . Els seus pares , agricultors i forners , van muntar un negoci quan el nombre de fills no parava de créixer i calia alimentar . D'aquí creu Ricardo que li ve l'esperit emprenedor : 
"Tots els germans tenim un negoci , però el meu és el més original" , admet. Navajas, ganivets , espases de Toledo i altres andròmines tallants s'anuncien a la seva web i s'apilen al seu magatzem dels afores del poble que , per no tenir, no té ni cartell que l'identifiqui. Tenen 40.000 clients repartits per tot el globus terraqüi : Egipte , Taiwan , Japó , Sud-àfrica ... Ricardo , qui diu no saber quantes hores treballa perquè no porta rellotge , va començar a Internet apuntant-se a un curs sobre el correu electrònic . " Tot i que sé que no hauria de fer-ho, però em costa desconnectar" , confessa rient .

La seva empresa , que dóna feina a 9 persones , va realitzar 9.000 enviaments l'any passat , facturant 700.000 euros . El que més venen ? Ganivets , navalles , coses de cuina , fuets i caixes de llumins , de les impermeables ", confirma . Gran part dels seus proveïdors són espanyols , encara que es vanagloria d'haver venut navalles suïsses a la fàbrica Nestlé o espases a l'Òpera de Londres .
No és l'únic a tenir clients famosos , perquè un altre negoci del poble , una botiga on line d'alimentació , li envia oli al Vaticà , per exemple. Com és possible que hi hagi tants negocis en línia en aquest poble remot ? "És qüestió de supervivència . Quan no tens res al voltant i has de vendre , no queda una altra " , afirma modest , amb el particular accent de la regió .
Germen del desenvolupament .No obstant això , altres emprenedors locals li atribueixen ser l'origen d'aquesta efervescència digital : "Jo em vaig quedar a l'atur i caminava pensant què fer. Tots vèiem que a Ricardo li anava bé amb la seva pàgina web així que , per què no fer el mateix . Ens va acabar picant el cuquet . Jo no tenia ni idea d'hostaleria quan vaig començar , vaig haver formar-me " , explica José Alberto Anglés , creador d'Expo Maquinària , que subministra maquinària i mobiliari a hostaleria . A diferència de Ricardo , ell no té ni magatzem ni botiga física : "Tinc els contactes amb tots els fabricants , quan algú demana alguna cosa, l'hi enviem directament des del fabricant ", aclareix . Té clients a tot Espanya , uns 3.500, entre els quals cita Fagor , Chupa Chups o Coca -Cola . 
 "El que més venem és mobiliari de terrassa " , comenta . La seva empresa dóna feina a quatre persones i el 2012 van facturar 900.000 euros .
Si seguim recorrent virtualment els carrers de Castelserás trobem altres emprenedors com Rosabel Aznar , que ven tota mena de productes relacionats amb el cànem via Internet ( complements , alimentació , cosmètica ... ) , altres que comercialitzen consumibles d' impressores , de pintura en general , a Isaïes Estecha , que anuncia les seves reproduccions en pedra artificial i altres que venen minerals .
Hi ha empreses per a tots els gustos i d'allò més diverses , com la de Joan Carles Anglès, que es dedica a vendre alfals a través de la Xarxa i sense necessitat si més no de pàgina web . " No tinc pàgina web perquè suposa molta feina i manteniment i no tinc temps , he de conrear i recollir" , afirma Anglés . Però no tenir-la no vol dir que no conegui l'entorn : "Abans teníem un únic client que ens comprava tota l'alfals, però un any es va jubilar i se'ns va quedar tota la mercaderia al magatzem . 
 Llavors vaig pensar en vendre-la per la Xarxa Busquem els portals d'anuncis que millor estaven posicionats en els cercadors i aquí vam començar a posar anuncis " , comenta . Els seus clients són sobretot ramaders i ven l'alfals per paquets , bales en diferents mides .  
"Una vegada vam vendre a Galícia , però no venem molt lluny perquè com s'ocupa tant , costa més el transport que la mercaderia ".
El curiós és que el furor emprenedor de Castelserás està prenent en altres pobles propers . 
Com La Codonyera on, encara que costi de creure, té la seva seu una botiga on line de roba d'allò més fashion : We are selecters . Un podria pensar , en entrar en aquesta web , que els seus creadors són hipsters de Tribecca , al cor de Nova York , però res més lluny de la realitat . 
El negoci , fundat per Juan Simón , natural d'aquesta localitat, i la portuguesa Solange Carneiro , localitza a dissenyadors independents per tot el planeta i comercialitzen la seva roba . Per si fos poc , tenen la seva pròpia revista i ràdio on line .