Ves al contingut principal

el boom dels autors policíacs escandinaus

el boom dels autors policíacs escandinaus


El negre és el color d’aquests temps funestos de crisi i corrupció per tot; 
mai s’havia llegit tanta novel·la negra com ara que les coses estan fosques...


"Tots nosaltres venim d'un corrent que va néixer als anys 70, amb les novel escrites a quatre mans per Maj Sjöwall i Per Wahlöö, matrimoni en la vida real, que practicaven un realisme social d'arrel marxista, amb un fort component de denúncia. Això vol dir que les novel tracten de la societat en què vivim, de la gent que és com vostè i com jo. De personatges als que entenem, tipus reals ... Històries creïbles, més que grans aventures al James Bond o segrestosaeris. De fet, a mi no m'interessen els crims, sinó el perquè es cometen ". Un discurs proper al dels activistes Mankell,...

Arnaldur Indridason

"La mujer de verde" (RBA)

una intriga en què aquest policia islandès s'enfronta a la troballa d'uns ossos humans en les obres d'una urbanització a Reyjkavik.

 Com succeeix amb altres autors del 'clan nòrdic', els seus llibres presenten trames electritzants i una prosa ajustada als gustos massius però no tant com per repel.lir a lectors més exigents. 

"Són populistes, però no arriben a pulp",

L'inspector Erlendur dista molt de ser un heroi ideal. Al contrari, és un autèntic desastre en la seva vida privada: ha tingut fills sense convicció, ha abandonat la seva dona, la seva filla és drogoaddicta ... 

"La felicitat no fa gràcia-argumenta Indridason-. Imagineu que visqués en un barri residencial, amb dos cotxes grans, unes filles estudiant a Oxford i una dona fantàstica, no aguantaria ni mitja pàgina escrivint sobre semblant tipus. El que desperta el meu interès éssaber per què Eléndur està en ruïnes com a persona, depressiu, per què la seva vida s'ensorra, què angoixa li corroeix, i per què no surt d'aquest pou ... Mentre em pugui preguntar aquestes coses, seguiré escrivint sobre ell. Erlendur és un enigma i en cada novel trobem una petita peça del trencaclosques. La gran pregunta de fons és: com pot ser alhora un policia excel lent i un pare i un marit tan dolent? Per què hi ha aquesta enorme rasa entre aquests dos móns, el professional i el personal? ".

"Tenim molt en comú amb Erlendur-diu-, tots hem perdut alguna cosa, tots hem passat dificultats o coneixem a drogoaddictes, són problemes que trobem en totes les cases. Qui no coneix una separació, un problema en les relacions entre fills i pares ? Ell és bo o dolent? La resposta seria que és molt humà ... Té una visió de la vida molt tranquil, no es dóna pressa per sortir dels seus problemes. Els problemes hi són, i no necessàriament per ser resolts. La gran paradoxa és que si resol els reptes que se li plantegen com detectiu ...".

Els escenaris en què es mou Erlendur, sacsejats per un clima que es confon amb el seu ànim, poden semblen irreals el lector espanyol, però donem fe que existeixen realment. "Hi ha una relació directa entre el paisatge i l'ànima dels personatges-comenta l'autor, després de donar bona compte d'una 'kleine', el 'croissant' nacional islandès-. Erlendur és una persona molt complexa, que té molts costats i que pot resultar fins inhumà. Al seu interior podem trobar el nostre hivern, llarg i fosc, absolutament negre durant mesos, amb els seus dies curts i les seves nits llarguíssimes, però en ell nia també la primavera, el sol de 24 hores de l'estiu i els colors de els arbres a la tardor ". L'inspector no li agrada el famós sol de mitjanit perquè "vol tenir marcada la diferència entre el dia i la nit, li agrada més l'hivern, que afavoreix la lentitud, l'estar amb si mateix i descansar". Erlendur, en fi, és "un islandès típic, que ve del camp, amb arrels fortes en la història d'aquesta illa, ancorat en el passat, algú que no ha participat en el canvi de la Islàndia agrícola a la pesquera i banquera. És un home sense connexió amb els temps moderns ".
Un dels temes de "La dona de verd" són els maltractaments a dones, cosa que l'uneix a Larsson, amb escenes de gran duresa. "En els meus llibres no hi ha molta violència-admet Indridason-, només en aquest i de vegades em va ser molt difícil descriure amb tant detall, havia de parar-me, aixecar i descansar, era massa per a mi. Però no vaig voler fugir de la realitat, vaig voler mostrar com se senten la mare i els fills en una família amb un pare violent, com van rebent cops un dia rere l'altre i els resulta impossible fugir, per la caiguda de l'autoestima. La paraula presó em sembla més apropiada que la de llar ".
En la novel.la de Indridason, més enllà de la intriga, es superposen diverses capes temporals, com estrats d'una excavació, que ens remunten a la segona guerra mundial ia la intervenció de l'exèrcit dels EUA al país. "Sóc més un autor d'estructures que de preciosisme verbal-explica-, em vaig formar com a historiador, i m'interessa molt el temps, especialment els efectes del seu pas a la vida de la gent. El temps ens destrueix i alhora també ens pot curar. Erlendur va perdre el seu germà petit quan era petit i no ha pogut resoldre aquest episodi, roman encallat en aquell instant ". Un episodi curiós que evoca el llibre és el del 'gasòmetre', una 'llegenda urbana' local que indica que, al pas del cometa Halley per Islàndia, un nombrós grup de persones es va tancar a l'estació de gas local a practicar sexe indiscriminadament, davant la convicció que la fi del món estava al caure. "La meva àvia encara em parlava de gent del barri que havien estat engendrats allà".
Sobre el seu estil, reconeix que "s'inspira en les sagues, que també narren assassinats i crims, i tenen un llenguatge molt directe i concís, van haver de escriure sobre pell, cada pàgina era molt cara i no podien gastar paraules. Això és el que m'agrada a mi, estalviar llenguatge, com si escrivís sobre pell ".
En la resolució del cas, jugarà un paper important la família, una institució que a Islàndia gaudeix de gran pes. "M'agrada observar les relacions entre els membres d'una unitat familiar, especialment la situació dels fills davant dels pares. La posició d'un nen és sempre la més feble. El nostre paper com a adults és donar-los força. Els nens han de tenir tota la confiança del món en els adults, aquests no haurien de fallar mai, però en la meva llibres-com a la vida-sí que els fallen, es trenca aquesta confiança bàsica per llançar després a la societat ".
Indridason és un ferm defensor de l'idioma islandès. "Alguns especialistes creuen que desapareixerà dins de cent anys, dominat per l'anglès. Cada vegada les frases es construeixen més seguint línies anglosaxones, i el vocabulari s'empobreix. El desenvolupament de l'idioma propi és important, perquè assenyala la teva pròpia maduresa mental. Esperem no perdre, la qual parlem més de 300.000 persones. Per resistir, cal escriure, jo és el que faig, i produir molt cinema i televisió propis ... sense caure en aquest horror del doblatge de les pel lícules estrangeres, com fan en altres països ".
L'editora Benediktsdóttir sintetitza el perquè aquest país sembla seguir gaudint, malgrat la crisi, d'una moral alta. "No va amb el nostre caràcter queixar-nos. Tenim roba, casa i molt peix de menjar. Això no és Àfrica. Hem perdut milers de llocs de treball i els nostres estalvis, cert, però ens tenim els uns als altres, que és l'important. Els alts índexs de depressió i suïcidis són d'altres països nòrdics, mai islandesos. Sap què diem nosaltres? 'Si et perds en un bosc islandès, el que has de fer és posar-te de peu' ... perquè els nostres arbres són molt baixets ".

antecedents....


bcnegra
febrer 2010
olotnegre
temps de parales abril 2010


llibres 



LA MÁSCARA DE RIPLEY
PATRICIA HIGHSMITH. Mosaico, 2010

SIRENAS EN EL CAMPO DE GOLF
PATRICIA HIGHSMITH. Mosaico, 2010

UNA AFICIÓ PERILLOSA
PATRICIA HIGHSMITH. Columna, 2003

films


ESTRANYS EN UN TREN
Any 1951



A PLE SOL

Títol original: PLEIN SOLEIL
Any 1960


EL TALENTO DE MR. RIPLEY

Any 1999
esdeveniments....
setmana negra de gijón...
de 9 al 18 de juliol del 2010
primavera negra
maig 2010


Per al mes de maig hem preparat un Cicle de Cinema Negre poc habitual: 
Heredia & Asociados, per tal de difondre l’obra de l’escriptor xilè Ramón Díaz Eterovic


El cicle constarà d’un documental sobre l’autor, 
El rostro oculto de las palabras, i set capítols de la sèrie que sobre el personatge creat per Díaz Eterovic va produir la televisió xilena el 2005 Tots els dijous de maig a les 19 h. Un primer contacte amb el detectiu Heredia, que també trobareu a les prestatgeries del fons especial.

El Club de Lectura de Novel•la Negra del mes de maig es reunirà el darrer dimarts del mes, el dia 25 a les 19 h., per comentar 
El espía imperfecto, de José L. Caballero, una història sobre agents del CNI i dirigents d’ETA. El dia següent, el 26, també a les 19 h., el T3 Club de Lectura es trobarà per parlar de la novel•la Firmin, de Sam Savage. També el mes de maig té el seu festival, Maig Negre , a la Universitat d’Alacant, del 26 al 29 de maig 

El 
2 de juny a les 19 h., tindrem un convidat d’excepció: l’escriptor veneçolà de novel•la negra Marcos Tarre per parlar-nos de Conflictos y novela negra en Latinoamérica, un recorregut per les diferents violències que pateix l’Amèrica Llatina i com es reflexen a la novel•la negra.


Jordi Canal
Biblioteca la Bòbila
Pl. de la Bòbila, 1
08906 L'Hospitalet
Tel. 934 807 438





blogs i links...







+ el negre al maps

Mons Negres és un localitzador de biblioteques i llibreries especialitzades en gènere negre i policíac d'arreu del món que ha arribat ja a les 200 mil consultes.

+ freaks impossibe....

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

publicidad sexista

seguimos viendo aún ahora publicidad machista...
la mayoría de religiones se pusieron de acuerdo allá por la fecha que nació Jesucristo para denostar a la mujer de manera directa... y parece que a día de hoy esta misión sigue en pie... y nadie hace nada...
pero sigue sucediendo...

como vemos en su última campaña Coca cola decide que para acompañar a su curvilínea botella de su preciado licor... sea acompañada por un chico joven estilo hipster o perroflauta... con su guitarra al más puro estilo hippie setentero ¿o guitarrista de coro de iglesia?...


sin eslogan la imagen envía un sutil mensaje a los jóvenes para cambiar la cerveza por la bebida negra... quizás...


en el cartel que aparece una mujer... sólo aparecen unos grandes labios que se nota han sido aumentados por photoshop... y tras la botella denota un mensaje sexual... directo...
a mi personalmente me parece que no debería verse tan claramente la diferencia entre la imagen de la mujer y la del hombre... en una misma campaña pub…

GESTIÓN PROFESIONAL DE REDES SOCIALES EFECTIVA

¿QUIERES CONSEGUIR MÁS SEGUIDORES EN LA PÁGINA DE FACEBOOK?¿QUIERES CONSEGUIR VENTAS DIRECTAS DESDE FACEBOOK?¿QUIERES CREAR DINAMISMO EN LAS PUBLICACIONES DE FACEBOOK?¿QUIERES DIFERENCIARTE EN LAS REDES SOCIALES DE TU COMPETÉNCIA?¿QUIERES INFLUENCIAR EN TUS PÚBLICOS DE MANERA ORIGINAL?¿QUIERES CAPTAR NUEVOS CLIENTES POTENCIALES?

GESTIÓN PROFESIONAL DE REDES SOCIALES EFECTIVA:

PUBLICACIONES DIARIAS CREATIVAS RELACIONADAS CON TUS PRODUCTOS Y SERVICIOSIMAGENES CREATIVASTEXTOS DINÁMICOS QUE CREAN RELEVÁNCIA E INTERÉS EN TU ENTIDADARTÍCULOS PARA BLOG Y WEB DE CALIDAD QUE APORTEN POSICIONAMIENTO SEO NATURAL PARA TU WEBGESTIÓN CREATIVA DE REDES SOCIALES EN: FACEBOOK TWITTER INSTAGRAM LINKEDIN PINTEREST YOUTUBE GOOGLE+ etc

CREACIÓN Y GESTIÓN DE TIENDAS ONLINE MAGENTO
CREACIÓN Y GESTIÓN DE CONTENIDOS PARA REDES SOCIALES \ SOCIAL MEDIA \ COMMUNITY MANAGER
DISEÑO GRÁFICO APLICADO  IMAGEN CORPORATIVA / LOGOTIPOS / CARTELES / CATÁLOGOS DIGITALES / PRESENTACIONES VIDEO ONLINEFOTOGRAFÍA DIGITAL \ RETOQUE…

la publicitat emocional ongs excesiva a barcelona

Pots veure a cada un dels costats d'una estació de bus de Barcelona un anunci de que mor un nen cada 20 segons i a l'altre banda un de un entrepà de fast food, categòricament hipòcrita. El missatge seria menja merda i dóna diners per que els nens no morin de gana


Aquests dies tinc que fer servir el metro i al entrar sents com una mica de depressió...
potser per veure la cara aburrida o inert de la get anant a la feina... a l'agost... potser per no tenir feina o per un problema pitjor...

a més de que la situació actual de la gent és bastant agobiant et trobes a les andanes cartells petits, grans i enormes, amb missatges molt intensos de publicitat emocional...
així els metges sense fronteres et claven l'eslògan: "el pitjor de les vacunes és no tenir-ne" i un número per enviar un sms amb el que es fa un donatiu parcial del total que déu quedar-se l'empresa que ho gestiona...
a un altre cartell els nens malalts de leucèmia... a un altre els d'Aldees infantils.…