Ir al contenido principal

el boom dels autors policíacs escandinaus

el boom dels autors policíacs escandinaus


El negre és el color d’aquests temps funestos de crisi i corrupció per tot; 
mai s’havia llegit tanta novel·la negra com ara que les coses estan fosques...


"Tots nosaltres venim d'un corrent que va néixer als anys 70, amb les novel escrites a quatre mans per Maj Sjöwall i Per Wahlöö, matrimoni en la vida real, que practicaven un realisme social d'arrel marxista, amb un fort component de denúncia. Això vol dir que les novel tracten de la societat en què vivim, de la gent que és com vostè i com jo. De personatges als que entenem, tipus reals ... Històries creïbles, més que grans aventures al James Bond o segrestosaeris. De fet, a mi no m'interessen els crims, sinó el perquè es cometen ". Un discurs proper al dels activistes Mankell,...

Arnaldur Indridason

"La mujer de verde" (RBA)

una intriga en què aquest policia islandès s'enfronta a la troballa d'uns ossos humans en les obres d'una urbanització a Reyjkavik.

 Com succeeix amb altres autors del 'clan nòrdic', els seus llibres presenten trames electritzants i una prosa ajustada als gustos massius però no tant com per repel.lir a lectors més exigents. 

"Són populistes, però no arriben a pulp",

L'inspector Erlendur dista molt de ser un heroi ideal. Al contrari, és un autèntic desastre en la seva vida privada: ha tingut fills sense convicció, ha abandonat la seva dona, la seva filla és drogoaddicta ... 

"La felicitat no fa gràcia-argumenta Indridason-. Imagineu que visqués en un barri residencial, amb dos cotxes grans, unes filles estudiant a Oxford i una dona fantàstica, no aguantaria ni mitja pàgina escrivint sobre semblant tipus. El que desperta el meu interès éssaber per què Eléndur està en ruïnes com a persona, depressiu, per què la seva vida s'ensorra, què angoixa li corroeix, i per què no surt d'aquest pou ... Mentre em pugui preguntar aquestes coses, seguiré escrivint sobre ell. Erlendur és un enigma i en cada novel trobem una petita peça del trencaclosques. La gran pregunta de fons és: com pot ser alhora un policia excel lent i un pare i un marit tan dolent? Per què hi ha aquesta enorme rasa entre aquests dos móns, el professional i el personal? ".

"Tenim molt en comú amb Erlendur-diu-, tots hem perdut alguna cosa, tots hem passat dificultats o coneixem a drogoaddictes, són problemes que trobem en totes les cases. Qui no coneix una separació, un problema en les relacions entre fills i pares ? Ell és bo o dolent? La resposta seria que és molt humà ... Té una visió de la vida molt tranquil, no es dóna pressa per sortir dels seus problemes. Els problemes hi són, i no necessàriament per ser resolts. La gran paradoxa és que si resol els reptes que se li plantegen com detectiu ...".

Els escenaris en què es mou Erlendur, sacsejats per un clima que es confon amb el seu ànim, poden semblen irreals el lector espanyol, però donem fe que existeixen realment. "Hi ha una relació directa entre el paisatge i l'ànima dels personatges-comenta l'autor, després de donar bona compte d'una 'kleine', el 'croissant' nacional islandès-. Erlendur és una persona molt complexa, que té molts costats i que pot resultar fins inhumà. Al seu interior podem trobar el nostre hivern, llarg i fosc, absolutament negre durant mesos, amb els seus dies curts i les seves nits llarguíssimes, però en ell nia també la primavera, el sol de 24 hores de l'estiu i els colors de els arbres a la tardor ". L'inspector no li agrada el famós sol de mitjanit perquè "vol tenir marcada la diferència entre el dia i la nit, li agrada més l'hivern, que afavoreix la lentitud, l'estar amb si mateix i descansar". Erlendur, en fi, és "un islandès típic, que ve del camp, amb arrels fortes en la història d'aquesta illa, ancorat en el passat, algú que no ha participat en el canvi de la Islàndia agrícola a la pesquera i banquera. És un home sense connexió amb els temps moderns ".
Un dels temes de "La dona de verd" són els maltractaments a dones, cosa que l'uneix a Larsson, amb escenes de gran duresa. "En els meus llibres no hi ha molta violència-admet Indridason-, només en aquest i de vegades em va ser molt difícil descriure amb tant detall, havia de parar-me, aixecar i descansar, era massa per a mi. Però no vaig voler fugir de la realitat, vaig voler mostrar com se senten la mare i els fills en una família amb un pare violent, com van rebent cops un dia rere l'altre i els resulta impossible fugir, per la caiguda de l'autoestima. La paraula presó em sembla més apropiada que la de llar ".
En la novel.la de Indridason, més enllà de la intriga, es superposen diverses capes temporals, com estrats d'una excavació, que ens remunten a la segona guerra mundial ia la intervenció de l'exèrcit dels EUA al país. "Sóc més un autor d'estructures que de preciosisme verbal-explica-, em vaig formar com a historiador, i m'interessa molt el temps, especialment els efectes del seu pas a la vida de la gent. El temps ens destrueix i alhora també ens pot curar. Erlendur va perdre el seu germà petit quan era petit i no ha pogut resoldre aquest episodi, roman encallat en aquell instant ". Un episodi curiós que evoca el llibre és el del 'gasòmetre', una 'llegenda urbana' local que indica que, al pas del cometa Halley per Islàndia, un nombrós grup de persones es va tancar a l'estació de gas local a practicar sexe indiscriminadament, davant la convicció que la fi del món estava al caure. "La meva àvia encara em parlava de gent del barri que havien estat engendrats allà".
Sobre el seu estil, reconeix que "s'inspira en les sagues, que també narren assassinats i crims, i tenen un llenguatge molt directe i concís, van haver de escriure sobre pell, cada pàgina era molt cara i no podien gastar paraules. Això és el que m'agrada a mi, estalviar llenguatge, com si escrivís sobre pell ".
En la resolució del cas, jugarà un paper important la família, una institució que a Islàndia gaudeix de gran pes. "M'agrada observar les relacions entre els membres d'una unitat familiar, especialment la situació dels fills davant dels pares. La posició d'un nen és sempre la més feble. El nostre paper com a adults és donar-los força. Els nens han de tenir tota la confiança del món en els adults, aquests no haurien de fallar mai, però en la meva llibres-com a la vida-sí que els fallen, es trenca aquesta confiança bàsica per llançar després a la societat ".
Indridason és un ferm defensor de l'idioma islandès. "Alguns especialistes creuen que desapareixerà dins de cent anys, dominat per l'anglès. Cada vegada les frases es construeixen més seguint línies anglosaxones, i el vocabulari s'empobreix. El desenvolupament de l'idioma propi és important, perquè assenyala la teva pròpia maduresa mental. Esperem no perdre, la qual parlem més de 300.000 persones. Per resistir, cal escriure, jo és el que faig, i produir molt cinema i televisió propis ... sense caure en aquest horror del doblatge de les pel lícules estrangeres, com fan en altres països ".
L'editora Benediktsdóttir sintetitza el perquè aquest país sembla seguir gaudint, malgrat la crisi, d'una moral alta. "No va amb el nostre caràcter queixar-nos. Tenim roba, casa i molt peix de menjar. Això no és Àfrica. Hem perdut milers de llocs de treball i els nostres estalvis, cert, però ens tenim els uns als altres, que és l'important. Els alts índexs de depressió i suïcidis són d'altres països nòrdics, mai islandesos. Sap què diem nosaltres? 'Si et perds en un bosc islandès, el que has de fer és posar-te de peu' ... perquè els nostres arbres són molt baixets ".

antecedents....


bcnegra
febrer 2010
olotnegre
temps de parales abril 2010


llibres 



LA MÁSCARA DE RIPLEY
PATRICIA HIGHSMITH. Mosaico, 2010

SIRENAS EN EL CAMPO DE GOLF
PATRICIA HIGHSMITH. Mosaico, 2010

UNA AFICIÓ PERILLOSA
PATRICIA HIGHSMITH. Columna, 2003

films


ESTRANYS EN UN TREN
Any 1951



A PLE SOL

Títol original: PLEIN SOLEIL
Any 1960


EL TALENTO DE MR. RIPLEY

Any 1999
esdeveniments....
setmana negra de gijón...
de 9 al 18 de juliol del 2010
primavera negra
maig 2010


Per al mes de maig hem preparat un Cicle de Cinema Negre poc habitual: 
Heredia & Asociados, per tal de difondre l’obra de l’escriptor xilè Ramón Díaz Eterovic


El cicle constarà d’un documental sobre l’autor, 
El rostro oculto de las palabras, i set capítols de la sèrie que sobre el personatge creat per Díaz Eterovic va produir la televisió xilena el 2005 Tots els dijous de maig a les 19 h. Un primer contacte amb el detectiu Heredia, que també trobareu a les prestatgeries del fons especial.

El Club de Lectura de Novel•la Negra del mes de maig es reunirà el darrer dimarts del mes, el dia 25 a les 19 h., per comentar 
El espía imperfecto, de José L. Caballero, una història sobre agents del CNI i dirigents d’ETA. El dia següent, el 26, també a les 19 h., el T3 Club de Lectura es trobarà per parlar de la novel•la Firmin, de Sam Savage. També el mes de maig té el seu festival, Maig Negre , a la Universitat d’Alacant, del 26 al 29 de maig 

El 
2 de juny a les 19 h., tindrem un convidat d’excepció: l’escriptor veneçolà de novel•la negra Marcos Tarre per parlar-nos de Conflictos y novela negra en Latinoamérica, un recorregut per les diferents violències que pateix l’Amèrica Llatina i com es reflexen a la novel•la negra.


Jordi Canal
Biblioteca la Bòbila
Pl. de la Bòbila, 1
08906 L'Hospitalet
Tel. 934 807 438





blogs i links...







+ el negre al maps

Mons Negres és un localitzador de biblioteques i llibreries especialitzades en gènere negre i policíac d'arreu del món que ha arribat ja a les 200 mil consultes.

+ freaks impossibe....

Entradas populares de este blog

💙 Masterclass *EMPLEO FUTURO * TENDENCIAS DIGITALES Judith Díaz Garcés

💙 Masterclass *EMPLEO FUTURO * TENDENCIAS DIGITALES Judith Díaz Garcés 💙 Masterclass EMPLEO FUTURO TENDENCIAS & NOVEDADES 2023 Profesora Judith Díaz Garcés Master Marketing Digital CIPSA Barcelona Bilbao LINK BLOG: https://cipsa.net/empleo-futuro/ Recupera en este link las Masterclas en directos de 2023: PLAYLIST 2023 MASTER MARKETING DIGITAL     • 2023 MARKETING DI...  

Neix el retro-grunge*

*Grunge. Estètica. Curt Cobain. Retalls de texans. Neix el retro-grunge als nostres carrers. L’apocalipsi de la moda. Ja no tornarem a comprar roba, recuperarem tot allò que tenim a l’armari oblidat, quant més diferent i original siguis...millor... Revival... cada vegada amb menys distàncies... extinció de les cadenes de moda... ja no hi ha temporades (canvi climàtic que potser ells han contribuït a conrear... Perquè tinc més ganes d’anar a l’armari de la meva mare i/o pare a veure que hi trobo que pugui recuperar... que anar al H&M a veure com se’ls acaben les idees...és real...

películas de lesbianas

películas de lesbianas * si te apecete ver cine y que tenga relación con tu vida, si eres lesbiana y no quieres ver más películas de heteros y patriarcales, puedes ver las siguientes películas de lesbianas,  que aunque no son la verdad muy positivas, explican historias entre mujeres que tienen relaciones sexuales, se aman, o se odian y pasan por momentos dulces y agridulces, como cualquier otra persona... cada año van saliendo nuevos títulos que merecen la pena verse aunque sigamos esperando películas lésbicas más positivas y feministas, que traten temas de amor propio de lesbianas, más que anécdotas... queremos cine lésbico desacomplejado... (en esta lista de películas de lesbianas están las que están no todas las que lo son... es una lista que irá creciendo mientras vaya visualizando los films que faltan, aunque hay muchas que he visto y no están ... DUCK BUTTER 2018 Dos mujeres, insatisfechas con su vida amorosa, deciden hacer un pacto para pasar 24 horas juntas