Ves al contingut principal

manipular l'opinió pública



banc expropiat okupat de plaça catalunya abril 2011 

El cas 4F ara el publiquen a la tele pública i tallen un tros. El tros és al Youtube.

Al tros tallat del documental només surten polítics d'un partit polític competència directa del partit que ara és al govern de la ciutat i Catalunya: CIU honorant un policia que s'autodelata sobre el cas.

Les eleccions per triar el nou partit polític per que governi 4 anys són en breu temps,  el 24 de maig del 2015.

Potser al grup que no surt al documental, només surt al tros tallat, vol que pensem malament del altre grup.

>>> La qüestió és saber l' interès que ténen ara just des del sistema per treure a la llum això diu en Bourdieu que "l'opinió mobilitzada crea vots entre els vots indecisos"



https://www.youtube.com/watch?v=sT_pUNCZVKc&feature=youtu.be

Efecte Streisand

>> Molt conegut a Internet l'efecte Streisand és un intent de censura acaba girant en contra del censor pel enrenou que acaba generant a la xarxa... 
+ info:
http://www.elperiodico.com/es/noticias/opinion/noche-patri-desperto-ciudad-3861397

+ Es imposible olvidar "Ciutat Morta" después de verla
+ info:
http://www.eldiario.es/zonacritica/aterra-Ciutat-Morta_6_347225283.html

>> En el tros de video tallat surt tanmateix el alcalde actual entregant un premi al treball a un agent de la policia que va es delata sobre el cas 4F a una declaració a un jutjat.

"(...) El titular del juzgado 25 de Barcelona considera que las informaciones relativas a Gibanel, impulsor de la denuncia, podrían constituir una violación de su derecho al honor, intimidad personal y familiar y a la propia imagen, por lo que ha ordenado retirar de la emisión los cinco minutos del documental en los que aparece aproximadamente a este policía. (...)" 
+ info:
http://www.eldiario.es/catalunya/TV3-recortar-documental-Ciutat-Morta_0_346815620.html


>> Com demostrar que una persona és innocent siguent innocent en un sistema corrupte i manipulat?
http://www.eldiario.es/catalunya/ir-Tribunal-demostrar-inocente-iremos_0_86441827.html


  • Policia
  • Justicia
  • Política
  • Mitjans de comunicació


>> Tràfic d'interessos personals i de certs grups de pressió:


  • Sistema
  • Població
  • Opinió pública


La policia es va crear per protegir les propietats privades de la població rica.

9 enquestes diuen que la gent no creu en les enquestes

El marge d'error


banc expropiat okupat de plaça catalunya abril 2011 


Anagogia de l'opinió

Wagner usava el terme paràgraf referir-se als passatges més espirituals de les seves obres.


Plató va utilitzar el verb αναγηιν quan es referia al realçar les coses  al Topos Uranos (lloc celestial) temps) o món de les idees, En on es suposava sue tot s'originava. Aristòtil i els estoics van començar a usar-lo en com una exegesi dels mites. En la Septuaginta Apareix tal verb dins del context de l'alliberament del poble d'Israel respecte al jou del faraó.

Al cristianisme qui ha donat la connotació més habitual d' anagogia ha estat el filòsof neoplatònic Climent d'Alexandria qui, en els Stromata parla de la anagogia en el sentit de superar la interpretació literal dels textos paràgraf i accedir a l'esfera superior, on es troba la divinitat.

Dins de l'hermenèutica l' anagogia és la interpretació de l'estafa en sentit místic dels textos sagrats. El sentit espiritual i es relaciona freqüentment amb una noció i una perspectiva de la benaurança eterna. Per extensió es denominador d'anagogia al sentiment pel com es considera que l'ànima s'engrandeix contemplant la divinitat i les seves obres.


La divina comedia de Dante http://es.wikipedia.org/wiki/Divina_comedia

Apunts i escrits propis:


"L'opinió pública es crea, és una interpretació de la realitat, conjunta de la població, normalment amb falta de tota la informació". 

Judith Díaz Garcés
@lutxana



Teoria de la opinió pública

Octubre 2014

+ Diaris: ressó a nivell mediàtic
Temes: Procés sobiranista / Evolució Corrupció / Cas Pujol / Bankia / Ebola 

EBOLA
+ Pandemia internacional mínim 3 paissos afectats
+ No hi ha recusos sanitaris per evitar el contagi
+ Mortandat molt alta
+ No deixen enterrar als morts: tradició cultural religiosa renten els cossos
+ Contagi a España d’una infermera
> Protocol politic i sanitari


SOBIRANISME

Exercici: com transmetre una notícia

TABAC

Tabac, consum de tabac, tabaquisme adicció
Tractarlo desde diferents enfocaments > experts en comunicació

+ Cost econòmic individual
+ Fumadors passius
+ Consum Cultural i social
+ Salut pública
+ Depessa pública
+ Dret de la persona a fumar 
+ Manipulació informativa desde l’estat per estalviar en despeas pública en sanitat
+ vici o malaltia?

TEMA 2 OPINIÓ PÚBLICA

CONCEPTES BÀSICS DE L’OPINIÓ PÚBLICA

+ ESPAI PÚBLIC, PÚBLICS I ALTRES COL.LECTIUS
  • poble
  • població
  • electorat
  • munió
  • multitud
  • massa
  • auditori
  • audiència


*Ortega i Gasset: "ja tenim llibertat i cultura" La persona se sent lliure per que pot consumir.
>> Consumeix sobre allò que la industria li dóna a consumir.

Debat de la cultura de massa > consum en massa >> dominació desde una altre perspectiva 


>> discurs crític

Massa > Manipulació tothom te accés a la cultura, però ¿quin tipus de cultura?
¿què és un best seller?

>> discurs integrat

Millor tenir aquesta cultura, que no tenir res, i poc a poc que la massa acedeixi a la veritable cultura i expressió


AUDITORI 

+ Reunió de veïns : vas obligat, i no es veuen en molt de temps

+ Associació temàtica: munió de  gent que va per que vol i participa activament

CARACTERÍSTIQUES D’UN COL.LECTIU SUBJECTE DE L’OPINIÓ PÚBLICA
EL PÚBLIC ELS PÚBLICS:

Públic: col.lectiu persones amb la capacitat de manifestar-se
  1. Nombre important de persones (no la totalitat)
  2. No és necessària la proximitat física entre els membres, però si l’expressió en l’espai públic
> Afavorits pels mitjans de comunicació: els permet comunicar-se entre ells.
  1. Solen tenir un carácter racional però poden ser irracionals
> Comportament derivat de valors i normes vigents
  1. Formen agrupacions naturals i espontànies, sense organització prévia
  2. Es mouen per interessos similars o estan exposats a estímuls semblants
> Col.lectius monotemàtics, organitzats o ideològics

Exemple: 

Persona de 36 anys que vol pis però és difícil la situación social i es manifesta amb altres persones a plaça catalunya i genera la organizació “no tendré casa en la puta vida”, encara que a la Constitució hi ha un punt que diu que tothom te dret a una vivenda digne.

+ examen: comparativa entre dos punts Públic i altres definicions, entre sí.

+ exercici a casa: fer-ho i corregir a classe > preparar examen

Qui fa una campanya de publicitat?

+ No interesa tothom interessa el públic objectiu per impactar

Què mou a l’opinió pública?

Exemples: 

+ sobre el cas de sobiranisme
+ ébola > discurs de la ministra > molta pressió esglèsia (repatració moltes persones) mesures i aïllats

  1. Comunicació politica: no es por mentir, però tampoc es recoman dir tota la veritat
  2. Aconseguir repercusió pública: notorietat


FUNCIONS DE L’OPINIÓ PÚBLICA:
  1. Control del comportament d’individus i grups  ex: Llei contra l’homofòbia Catalunya
  2. Legitimació del poder
  3. Vigilància i control de la vida política
  4. Enviament de demandes al sistema polític

PROCÉS DE FORMACIÓ DE L’OPINIÓ PÚBLICA

Criteri historicista

+ Societats preindustrials
+ Societats industrials
Altres: bubble-up, salt d’aigua, ...dustrials

Criteri dinàmiques socials (punt de vista discursiu*)

+ Model d’esquema seqüencial

+ Model d’intreacció entre les esferas públiques

+Altres: bubble-up, salt d’aigua…


CRITERI HISTORICISTA : dos models diferents

1. Societats preindustrials

Grups de ciutadans que es reuneixen per discutir qüestions públiques (problemes de la comunitat) i consensuar l’acció.

>> Transformacions économiques, socials i politiques: vida urbana, divisió del treball (part d’una cadena de muntatge) i globalització (economia global), mitjans de comunicació (on circula la informació compartida).

> formación d’opinió pública diferent a l’anterior.

2. Societats industrials:

+ Uns pocs fan arribar les seves opinions a moltes persones 
+ Anonimització de l’opinió
+ Interpretació de l’opinió pública en mans d’experts
+ L’àmbit de’expressió de l’opinió pub. d’amplia
+ L’opinió pública s’expresa continuament i canvia ràpidament


Efectes totpoderosos de la manipulació de l'opinió pública:


L'agulla hipodèrmica: bullet theory

> Model o teoria dels efectes dels Mitjans de Comunicació paradigma sota el qual sigui es mesura l'impacte dels Mitjans de comunicació

> Fonamentat en la societat de masses i psicologia conductista de l'acció

Atribueix poder total als Mitjans de Comunicació a partir de la propaganda exercida i la seva influència gairebé total, instantània i homogènia sobre el públic

Es pressuposa que al estar al aïllats, els individus són afectats individualment i de la mateixa manera pel tret d'aquesta bala màgica

S'atribueix a la Comunicació de Masses la capacitat de modelar activament la conducta, transformar els Sistemes Polítics i manipular la consciència dels subjectes

La teoria de l'agulla hipodèrmica diu que l'acció dels Mass Media és penetrant en la ment indefensa de l'individu passiu, i genera una visió dels individus com subjectes, mal·leables, indefensos mecanitzats sense capacitat de filtre davant el bombardeig d'informació

>>> Així, la comunicació apareix com un procés unilateral, unidireccional, que serveix com la transferència d'un missatge determinat que cerca produir uns efectes determinats al públic. 
Els efectes en el  model hipodèrmic són intencionats i verificables a curt o termini immediat, fruït de les idees de la psicologia conductista 


ideología

+ Falsa consciència (Marx)
+ Hegemonia (Gramsci)
. Societat politica (Estat) > coerció i repressió
. Societat civil > cultural i ideològic

+ Aparells ideològics de l’Estat (Althusser)

>> el poder ideológica la impossa la propia societat cuan 

ex: es normalitza la homosexualitat a partir de la cultura, cine exemple Almodóvar, etc.

>> todo es cultural > sociedad complexa

CONSTRUCCIONISME 
(Shutz, Berger & Luckma, post 2a GM)

+ Ideología o perspectiva: tot pensamient és ideológica

+ Sentit comú: construcción social creada en les procesos de socialització

Opinió pública:

Pensament col,lectiu, quotidià i conflictiu, expressat públicament i fortment condicionant per diferents factors, de la societat (estructura socials, poder, interessos de grup, esdevenir, diari i mitjans de comunicació)
  • Posició de consens: influencies diverses, combinació de racionalitat i irracionalitat 
  • Relativisme: l’opinió pública no es pot deslligar de la societat  que la produeix
  • Renúncia a cercar la veritat

"L'Opinió Pública no existeix", Pierre Bourdieu 1972


CONCLUSIONS: l'interés politic és creat vot d'entre els vots indecissos, movilitzant l'opinió (amb enquestes i accions) es creen vots entre els indecissos que potser no votarien, ni opinarien.

>> És una construcció social de la realitat en vertical : una fabricació estadística de les empreses que tenen el monopoli del negoci m dels sondejos d'opinió.

Què és l'Opinió Pública? 
És l'opinió que preval en la societat sobre determinat assumpte en un específic moment històric.

Defectes de les enquestes tradicionals:

1. No existeix la pregunta "neutral" objectiva:
El fet de fer la pregunta en sí suposa ja un tall en una realitat, i ja no és objectiva.


La primera norma que porten a terme les enquestes tradicionals i debiliten els resultats és delimitant l'espai de recerca en escollir les preguntes que formulen i, no tenir en compte les preguntes que deixen de formular. Implica un posicionament preliminar del individu davant l'enquesta en un ventall en principi il limitat de inquietuds que es podrien plantejar respecte un tema.

No poden existir preguntes absolutament neutres o objectives en un sondeig, que el senzill fet de formular unes i no altres implica posicionar l'enquestat davant un camp reduït de construcció d'opinió. 

2. Enquestes d'interes concret:
Els que contracten les enquestes d'opinió solen voler rebre ímputs positius sobre ells mateixos i que serveixi als seus interessos.

POSTULATS DE BORDIEU:

1. Tothom pot tenir opinió?

"Tota enquesta d'opinió suposa que tot el món pot tenir opinió; o que la producció d'una opinió està a l'abast de tots ".

2. Tota opinió te la mateixa validesa?

"Es suposa que totes les opinions tenen el pes mateix. El Fet d'acumular opinions que no tenen en absolut la mateixa força veritable porta la produicció  d'artefactes desproveïts de sentit ". 

>> Així, una o dues opinions televisades no representen la opinió d'una majoria,  i l'enquesta  no considera les diferències de les persones enquestades.

3. Els problemes son un consens

"En el senzill fet de plantejar la mateixa pregunta a tot el món es troba implicada la hipòtesi que hi ha un consens sobre els problemes".


+ info: fonts: http://lasillavacia.com/elblogueo/equipo-urtak/22647/la-opinion-publica-no-existe

http://www.eluniverso.com/opinion/2014/08/14/nota/3406136/opinion-publica-periodistas


Models de periodisme segons les relacions que sostenen mitjans, polítics i públics


Models de poder i les conseqüents formes que adopten l’esfera pública i les agendes de temes d’opinió pública (informativa i política)


Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

publicidad sexista

seguimos viendo aún ahora publicidad machista...
la mayoría de religiones se pusieron de acuerdo allá por la fecha que nació Jesucristo para denostar a la mujer de manera directa... y parece que a día de hoy esta misión sigue en pie... y nadie hace nada...
pero sigue sucediendo...

como vemos en su última campaña Coca cola decide que para acompañar a su curvilínea botella de su preciado licor... sea acompañada por un chico joven estilo hipster o perroflauta... con su guitarra al más puro estilo hippie setentero ¿o guitarrista de coro de iglesia?...


sin eslogan la imagen envía un sutil mensaje a los jóvenes para cambiar la cerveza por la bebida negra... quizás...


en el cartel que aparece una mujer... sólo aparecen unos grandes labios que se nota han sido aumentados por photoshop... y tras la botella denota un mensaje sexual... directo...
a mi personalmente me parece que no debería verse tan claramente la diferencia entre la imagen de la mujer y la del hombre... en una misma campaña pub…

GESTIÓN PROFESIONAL DE REDES SOCIALES EFECTIVA

¿QUIERES CONSEGUIR MÁS SEGUIDORES EN LA PÁGINA DE FACEBOOK?¿QUIERES CONSEGUIR VENTAS DIRECTAS DESDE FACEBOOK?¿QUIERES CREAR DINAMISMO EN LAS PUBLICACIONES DE FACEBOOK?¿QUIERES DIFERENCIARTE EN LAS REDES SOCIALES DE TU COMPETÉNCIA?¿QUIERES INFLUENCIAR EN TUS PÚBLICOS DE MANERA ORIGINAL?¿QUIERES CAPTAR NUEVOS CLIENTES POTENCIALES?

GESTIÓN PROFESIONAL DE REDES SOCIALES EFECTIVA:

PUBLICACIONES DIARIAS CREATIVAS RELACIONADAS CON TUS PRODUCTOS Y SERVICIOSIMAGENES CREATIVASTEXTOS DINÁMICOS QUE CREAN RELEVÁNCIA E INTERÉS EN TU ENTIDADARTÍCULOS PARA BLOG Y WEB DE CALIDAD QUE APORTEN POSICIONAMIENTO SEO NATURAL PARA TU WEBGESTIÓN CREATIVA DE REDES SOCIALES EN: FACEBOOK TWITTER INSTAGRAM LINKEDIN PINTEREST YOUTUBE GOOGLE+ etc

CREACIÓN Y GESTIÓN DE TIENDAS ONLINE MAGENTO
CREACIÓN Y GESTIÓN DE CONTENIDOS PARA REDES SOCIALES \ SOCIAL MEDIA \ COMMUNITY MANAGER
DISEÑO GRÁFICO APLICADO  IMAGEN CORPORATIVA / LOGOTIPOS / CARTELES / CATÁLOGOS DIGITALES / PRESENTACIONES VIDEO ONLINEFOTOGRAFÍA DIGITAL \ RETOQUE…

la publicitat emocional ongs excesiva a barcelona

Pots veure a cada un dels costats d'una estació de bus de Barcelona un anunci de que mor un nen cada 20 segons i a l'altre banda un de un entrepà de fast food, categòricament hipòcrita. El missatge seria menja merda i dóna diners per que els nens no morin de gana


Aquests dies tinc que fer servir el metro i al entrar sents com una mica de depressió...
potser per veure la cara aburrida o inert de la get anant a la feina... a l'agost... potser per no tenir feina o per un problema pitjor...

a més de que la situació actual de la gent és bastant agobiant et trobes a les andanes cartells petits, grans i enormes, amb missatges molt intensos de publicitat emocional...
així els metges sense fronteres et claven l'eslògan: "el pitjor de les vacunes és no tenir-ne" i un número per enviar un sms amb el que es fa un donatiu parcial del total que déu quedar-se l'empresa que ho gestiona...
a un altre cartell els nens malalts de leucèmia... a un altre els d'Aldees infantils.…