Estratègies per estimular el conflicte
Optimitzar el rendiment mitjançant el conflicte
Condicions per a que el conflicte tingui èxit
Tipus de conflicte Nivell de tensió Interde- pendèn- cia metes
Orientat a les tasques Baix Positiva
Relacional Mig Negativa
Alt
Nivell de tensió
Baix:
Inactivitat, manca de la informació, baixa execució. No es percep que s’hagi d’actuar de forma ràpida i determinant.
Mig:
Les parts cerquen i integren més informació, consideren més alternatives i aposten més activament per una solució. És el més adequat.
Alt:
Es redueix la capacitat de percebre, processar i avaluar informació; hi ha més interaccions defensives i agressives. Sovint condueix a conseqüències menys eficaces o destructives.
Crear i expandir els assumptes del conflicte:
- Prestar atenció a les diferències en les opinions que les parts no havien identificat
- Fer circular informació que sigui percebuda com a amenaçant
- Relacionar assumptes actuals amb altres de previs que no eren del conflicte
- Fer d’advocat del diable amb preguntes dialèctiques que introdueixin controvèrsia
- Incrementar la percepció d’allò en joc
- Emfatitzar la importància de l’assumpte
- Parlar en termes de victòria i derrota
- Reforçar factors desencadenants com ara la decepció i la sospita
Estimular comportaments polèmics
- Lluita per temes
- Orientar l’atenció de
l’altre envers les sevesfrustracions - Confrontar unilateral i
agressivament - Lluita per resultats
- Guanyar terreny i
vèncer a l’oponent - Fer ús de conductes
de dominació
L'emoció en els conflictes
És part fonamental per entendre la gestió del conflicte
Model de compromís relacional
Avalua com repercuteixen les trobades en les emocions dels negociadors. Hi inclou:
- Relacions de poder total (de cada negociador sobre l’altre —dependència) i relatiu (diferències de poder entre ambdues parts
Model diàmic de negociació diàtica
- Afecte inicial
És directament proporcional a la semblança amb l’oponent i els èxits previs
- Afecte experimentat durant la negociació
Anticipar oponent bel·ligerant i no confirmar expectatives
- Afecte rere la negociació
És més positiu quan la negociació supera les expectatives
Apunts de Judith Díaz Garcés
Apunts de Judith Díaz Garcés