LA MEDIACIÓ EN EL CONFLICTE


És necessaria quan:
  • Els sentiments de les parts són intensos i impedeixen un acord 
  • La comunicació (en qualitat i qualitat) és mediocre 
  • Les percepcions errònies i estereotips entorpeixen bescanvis productius 
  • Es repeteixen comportament negatius 
  • Hi ha desacord sobre la informació: Què es important? Com s’obté? Com s’avaluarà? 

 Avantatges:


  • És meu breu i econòmica que els processos judicials 
  • Facilita la comunicació i la presa de decisions 
  • És flexible 
  • Promou acords creatius i la gènesi d’idees innovadores 
  • Redueix tensions emocionals 
  • És voluntària 
  • Afavoreix vincles i sentit de responsabilitat 
  • Estimula complir els compromisos acordats 
Models de mediació

Model transformatiu (Bush i Folger, 1984) 

El seu objectiu és que les persones canviïn per millorar. 
Posa l’accent en dos aspectes: 
  • Revalorització: cadascú compren millor la situació, metes i interessos —més consciència. 
  • Reconeixement: de l’altre en tota la seva extensió 

Model de Carnevale (1986) 
Es basa en la importància atorgada a que les parts obtinguin allò que volen, i a la percepció de que hi 
hagi un camp comú que faciliti la solució. Compren quatre estratègies d’acció: 
  • Integració: + valor a les aspiracions, + camp comú 
  • Pressió: - valor a les aspiracions, - camp comú 
  •  Compensació: + valor a les aspiracions, - camp comú 
  •  Inacció: Si les parts pràcticament no necessiten d’ajuda
Principis de la mediació.
Concepció positiva del conflicte 
  • Ús del diàleg per davant d’agressions, fugides o submissions 
  • Potenciació del context cooperatiu 
  • Desenvolupament d’habilitats d’autorregulació i autocontrol
  • Pràctica de participació democràtica 
  • Desenvolupament d’actituds d’apertura, comprensió i empatia 
  • Fer protagonistes a les parts
Característiques:
  •  Mediació facilitadora: es controla el procés fent que les parts siguin conscients del mateix 
  • Mediació avaluadora: s’han de valorar les distintes opcions. És molt criticada 
  • Mediació transformadora: hi inclou la resolució del conflicte i l’aprenentatge de competències 
 Es pot ser més passiu o actiu (focalitzant en procés —condicions i habilitats— o el contingut —temes o problemes) 

Trets ideals de la persona mediadora

  • Sentit de l’humor 
  • Humanitat 
  • Modèstia, senzillesa, 
    naturalitat 
  • Capacitat d’escolta 
    activa, comprensió i 
    paciència 
  • Dotes de comunicador 
  • Convicció en el que fa 
  • Persuasió 
  • Discreció i prudència 
  • Equanimitat 
  • Sobrietat i exemple 
  • Capacitat de veure 
    més enllà d’allò 
    evident 
  • Observació curosa 
  • Poc lligam al el passat 
  • Ètica i integritat der 
    davant de tot 
@lutxana